Programjainkrl
Nmet nemzetisgi vers s przamond verseny
A versenyen hagyomnyosan 70 - 80 fels tagozatos tanul vesz rszt, szinte Baranya minden nmetajk kzsgbl, illetve 2 ve Somogy megybl is. Azon kvl, hogy a gyerekek sszemrhetik tudsukat, a felkszt tanrok s a szlk szmra is lehetsget nyjt rendezvnynk a tapasztalatcserre. A versenyen elrt helyezsnl, eredmnynl is fontosabb, hogy a versenyekre val felkszls sorn a tanulk intenzven foglalkoznak a nmet nyelv finomabb rnyalatainak elsajttsval. Kln kategriban indulnak a nyelvjrsban eladott versek, przk.
A szavalversenyt minden vben ms helysznen, ms kzsgben tartjuk, ezzel azt szeretnnk elsegteni, hogy a gyerekek Baranya minl tbb tjt megismerjk.
A versenyen indul valamennyi tanul jutalomknyvet s oklevelet kap rszvtele elismersl. A helyezst elrk kln knyv, CD ajndkban rszeslnek. Az els hat helyezett kln-jutalma ingyenes rszvteli lehetsg nmet olvastborunkban
Erich Kstner irodalmi verseny
2006-ban j elemmel bvtettk Alaptvnyunk ves programjt: a kortrs nmet gyermekirodalom npszerstse s a tanulk olvassi kedve, knyvtrhasznlati ismeretei tmogatsa cljbl nmet nyelv meser versenyt hirdettnk.
j „hagyomnyknt” Erich Kstner rkzld knyvre utalva - „Mjus 35”-n (azaz jnius 4-n) bemutatkoz msor keretben hirdettk ki nmet meser versenynk eredmnyt, illetve jtkos irodalmi vetlkedt tartottunk.
Az els 3 helyezett tanul ingyenes tborozst nyer a nmet olvastborba A versenyen indul valamennyi tanul jutalomknyvet s oklevelet kap rszvtele elismersl.
Nmet Nemzetisgi Olvastbor
1991 ta mkdik az olvastbor az Alaptvny szervezsben. A tbor clja azta is vltozatlan: a nmet kisebbsgi kultra megismertetse, az anyanyelv polsa, gyakorlsa, a gyerekek identitsnak alaktsa, a knyv- s knyvtrhasznlat megszerettetse.
1995-ig Brban (Mohcs mellet) rendeztk a tbort, ekkor a tborhely megsznse miatt j helysznt kellet keresnnk. A blyi Nmet Dikotthon mellett dntttnk, mert az itt l nmetsg jelenlte s a krnyken tallhat trgyi, ptszeti emlkek (pl. Nagynyrd) sokat segtenek a tbor programjnak megvalstsban. 2005-ben – els sorban pnzgyi okokbl, ismt j tborhelyet kellett keresnnk. Az bnyai Ifjsgi Tborban gynyr termszeti krnyezetben, ugyan tbb feladattal, de megnvekedett nllsggal s a takarkosabb gazdlkods lehetsgvel talltunk megfelel krnyezetet programunknak.
A tbor programja
1993-tl 3 ves ciklusra bontottuk a tematikt, azzal a szndkkal, hogy 3 v alatt a visszajr gyerekek minden vben jat tanuljanak a nmetsgrl, de a teljes ciklus alatt mindenki minden lnyegesrl tapasztalatot szerezzen.
Az els vet nyelvgyakorlsra szntuk, mesket, verseket, mondkkat olvastunk, valamint a krnyken l kzmveseket ltogattuk meg. A msodik vben a nmetsg npszoksaival ismerkedtek a gyerekek, kt tmakrbe foglalva: “Az v jeles napjai” s “Blcstl a koporsig”. A legnehezebb tmakr a nmetsg trtnete s napjaink kisebbsgi lete (jsg, rdi, TV, iskola, majd a kisebbsgi nkormnyzati rendszer).
Nehzsget jelent, hogy komoly klnbsgek vannak a gyerekek nyelvi ismeretei kztt is: a kttannyelv osztlyba jr, nmet szt otthon is hall gyerekek s a nyelvet heti kt rban tanulk kztt. Ezrt is szervezzk gy a programot, hogy az eladsokon elhangzottakat a kiscsoport-foglalkozsokon jra meg lehessen beszlni, s a kiscsoportokba val beoszts sorn alaktottuk ki a homogn csoportokat.
Szintn hagyomnyos a TTT, azaz a Tli Tbori Tallkoz, ahol az olvastbori munkt s lmnyeket tkrz, vente megjelen Lese(sch)lager cm jsgunkat is tadjuk. Az jsgot a gyerekek ltal rt cikkbl lltjuk ssze s fnykpek sznestik, st az utbbi vekben CD mellklettel jelenik meg. A tallkozn kzs adventi programot szerveznk, ajndkksztssel, barkcsolssal eleventjk fel a nyri lmnyeket, megbeszljk a kvetkez tborra meghirdetett plyzatokat.
2009-ben orszgos tallkozt s tapasztalatcsert szerveztnk az olvastborok vezetinek.
Rszvteli lehetsg programjainkban:
Programjaink nyitottak, minden rdekldt szeretettel vrunk.
1991 ta hozzvetlegesen 2000 ltalnos iskols fordult meg rendezvnyeinken. Kzlk sokan nmet tanrok lettek, vagy ms mdon vesznek rszt napjaink kisebbsgi letben. |