Tisztelt Rsztvevk!
Rgtn az elejn egy vallomssal tartozom nknek: n egy megrgztt, mondhatnm idlt olvas vagyok.
Szleimnek hla, abba a szerencsbe volt rszem, hogy amita eszemet tudom, knyvek vesznek krl. A knyvespolc ugyanolyan fontos btordarab volt nlunk, mint a konyhaasztal. Abban a boldog korban szlettem, amikor Magyarorszgon mg nem volt TV s desanym meslt neknk minden este. Mire iskolba mentem, mr folykonyan s lvezettel olvastam, beiratkoztam a gyerekknyvtrba – s rettenten untam az olvass-rkat…
Elszr vn lettem, majd 1987-tl 1999-ig a Baranya Megyei Knyvtrban dolgoztam, knyvtros vgzettsget is szereztem. Jelenleg a Megyei Kulturlis Kzpont a munkahelyem, de a szvem mlyn knyvtros maradtam…
Valban szerencssnek rzem magam, mert nekem a bet, az rott sz, a knyv nem csak munkaeszkz, nem csak az ismeretszerzs egyik lehetsge, nem csak az - egyre lyukasabb -memrim segdeszkze, hanem szrakozs, kikapcsolds, hobby.
A knyv sokszor tancsadm is: a leghtkznapibb esetektl – pl. mit fzzek ma – de letem nehz perceiben is segtett dnteni, tovbblpni, megoldst tallni – ppen Szab Magda egyik knyve irnytott a knyvtros plyra.. Mondanom sem kell, hogy nlunk otthon szinte mindentt vannak knyvek s n szinte brhol tudok olvasni, ahol elegend fny van hozz: autban, buszon, vonaton, fa tetejn, meggymagozs, tsztadagaszts vagy evs kzben (Br errl tbben eltlleg szoktak nyilatkozni). Amikor els fiam szletett, a szlszn felhborodottan utastott rendre, amikor vajds kzben egy knyvet akartam elvenni: „ Itt szlni szoktak, nem olvasni!” felkiltssal.
Mindezzel csak azt szeretnm bizonytani, hogy megtalkodott olvas vagyok, menthetetlenl fertztt, aki a sajtpaprtl kezdve mindent elolvas, ami bet… s sokig azt hittem, hogy az olvass tudomnya, rutinja mindenkinek ugyangy megadatik, aki elvgezte az ltalnos iskolt.
Az els megdbbent lmny akkor rt, amikor KRESZ-tanfolyamra jrtam, a 80-as vekben (akkor mg ktelez volt eljrni az eladsokra) s az oktat kiadta a feladatot, hogy mindenki olvasson fel egy tesztkrdst s vlaszoljon r. Megdbbentett, hogy a kzel tven rsztvevbl (szakkzpiskolstl lemedettebb korakig) milyen kevesen voltak kpesek rtheten felolvasni a pr sort, s megvlaszolni a krdst. Termszetesen voltak kztk olyanok, akik krtk, hogy ne kelljen hangosan olvasni, de helyesen tudtak vlaszolni, nekik csak a „hangosan” volt a problma.
Sajt gyerekeim olvasstanulst figyelemmel ksrve (3 fi, egy lny) volt alkalmam tapasztalni, hogy ez nem is olya egyszer dolog, szmtalan sszetevje van, - azok a frnya betk lassan llnak ssze szavakk-, s keserves munka, kitarts, sok gyakorls kell, hogy eljussanak az rdekes, izgalmas trtnetek lvezethez.
Taln gy fogalmazhatnm meg, hogy nekem az olvass annyira termszetes, hogy rmlten gondolok arra, mi lenne, ha ezt az adomnyt elveszthetem s ugyangy sajnlom azokat, akik nem rszeslhetnek ebben az rmben, mintha testi fogyatkosok lennnek,mintha valamelyik rzkszervk hinyozna. Lehet, hogy nem is tudjk, mit vesztenek, de mint tudjuk, az olvass nem csak az irodalom lvezett szolglja: napjainkban nlklzhetetlen a mindennapi letben: szerzdsek, hasznlati utastsok, hivatalos iratok, krvnyek vesznek krl minket. Aki ezekkel nem tud elboldogulni, htrnyos, kiszolgltatott helyzetben van.
Hogy honnan tmadt a mai program tlete? Kzel hrom ve egy plyzatr tanfolyamon mint projekttletet vetettk fel a felnttkori olvasskptelensg problmjt, sok mindent szmba vettnk s bevallom – egy ponton elakadtunk. Ki tallja meg azokat az embereket, akiket rint a problma? Hiszen jsghirdetst hiba is adnnk fel… s knyvtrba sem jrnak. Csak a szemlyes kapcsolat, a bizalom tjn juthatunk el hozzjuk. Mg szmos krds felmerlt, de nem akarok elbe szaladni a dolgoknak – mindenesetre a Nemzeti Civil Alapprogram tmogatsa lehetv tette, hogy most itt legynk, egytt keressk a megoldst.
Eladinktl helyzetkpet fogunk kapni arrl, hogy mi is a valsg, kiket rint, milyen mdon az rt olvass hinya.
Vgezetl csak annyit, hogy mit is vrok az elkvetkez kt naptl, a mhelymunknktl?
Nem kpzelem, hogy egyik pillanatrl a msikra gykeresen meg tudjuk vltoztatni a helyzetet. Azt is tudom, hogy az olvass-tantsnak megvannak a szakemberei, a pedaggusok, nem akarjuk elvenni az kenyerket, st, mg kritizlni sem akarunk. s, ha egszen szinte akarok lenni, meg kell mondanom - s ezt a munkacsoportok vezetivel egyeztetve mondom – hogy valjban nem tudjuk, hogy holnap dlutn milyen konkrt eredmnnyel zrjuk a programot. Nem hisszk magunkrl, hogy mi tudjuk a helyes megoldst – akkor nem kerestk volna nket.
Amit biztosan tudunk,
- hogy ltezik egy problma – az olvasst hasznlni nem tudk magas szma, - s hol vannak k az uniban mr alapkompetencinak tartott szmtgpes ismeretek elsajttstl…
- hogy lteznek civil szervezetek, amelyek minden intzmnynl kzelebb tudnak kerlni azokhoz, akiknek szksgk van a segtsgre, mg ha nem is tudnak rla
s ltezik a civil kurzsi, az elktelezettsg, amely nket is idehozta.
Remlem, hogy egytt sikerl megindtanunk valamit, hiszen j talajra hullva egy apr magbl is tereblyes fa nhet. Ennek remnyben kvnok magunknak eredmnyes munkt.
(Elhangzott a mhelymunka kszntjeknt, Lszln Bauer Nrtl) |